- Veggpaneler bygget i sandwich elementer, isolert med 50mm glass-ull og lakkert på alle flater med 80glans hvit RAL 9003.
- Kabindører og service dør(er) med herdet glass og panikkåpning. Alle dører leveres med lås og egen nøkkel.
- «Plenum» (kammeret fra filtertak til øvre tak) 500mm eller 700mm høyt med diffusere for ideell distribusjon av innluft. Filter (klasse M5) i tak i hele kabinens lengde og bredde. Øvre tak er isolert med kompakt isolasjon.
- Meget lyssterke LED armaturer med fargetemperatur 6500K, som øvre og nedre rekke i hele kabinens lengde. Øvre armaturer er skråstilt, nedre er innfelt i vegg. Dette gir våre kabiner en LUX på ca 3000.
- Galvaniserte kjørerister på gulv med minimum 700Kg kapasitet pr 250mm x 250mm. Paintstop under kjørerister med diffuserplater for korrekt balansering av avtrekk.
- Aggregat plassert på side av kabin, inneholdende avtrekksvifte og inntaksvifte montert direkte på motorene. Viftene er beskyttet med forfiltre som enkelt skiftes via luker i aggregatet.
- Viftemotorer er styrt via frekvensomformere som sikrer stabilt trykk i kabin selv om filterstatus varierer.
- Varmekilde er enten 2-stegs oljebrenner i kjel, direktefyrt gass med modulerende brenner eller elektrisk med varme-element, trinnløst justert via separat thyristor styrings-skap.
- Meget intuitivt styringspanel, full touch, hvor bruker i all hovedsak forholder seg til til 2 funksjoner: «start/neste» og «stopp». Bruker kan enkelt justere verdier som temperatur og tid i de forskjellige syklusene.
- Air-flow sensor, registrerer når trykkluft benyttes i kabin. Dersom trykkluft ikke benyttes i 60sekunder, vil den kjøre viftehastigheter ned til «tomgang» for å spare energi.
Gjennomkjøring
- I den idelle verden skulle alle lakkverksteder hatt mulighet for gjennomkjøring i kabin. Dette krever at der er plass til en slik utforming, og at resten av verkstedet har en layout som sikrer effektiv drift ved en slik løsning. Biler klar for lakkering kan plasseres foran kabin mens lakkering pågår, og kjøres videre fremover og ut når klar. Man unngår rygging.
Billøfter integrert i gulv
- Å inkludere billøfter i kabin er alltid å foretrekke med tanke på HMS hos bruker. Å posisjonere bilen høyt ved lakkering av nedre deler sikrer god belysning og korrekt arbeidsposisjon for lakkerer. Spanesi Ponybench PR PLUS er en elektrohydraulisk hjulløfter med kapasitet 3.500Kg og løftehøyde like over 1m (fra gulv i kabin). Denne løfteren monteres flush med kjørerister og har styringspanelet innlemmet flush i kabinveggen.
Aggregat på tak
- Ventilasjonsaggregatet kan med fordel plasseres på tak av kabin. Dette krever at bygget har tilstrekkelig takhøyde. Man sparer gulvareal og i mange tilfeller kortes inntak og avkast kanalføring inn/ut av bygg ned. Vi inkluderer alltid veggstige med ryggbøyler, for sikker adkomst, på slike innstallasjoner. Vi kan også sørge for løsning fallsikring/rekkverk på taket av installasjonene.
Skinnesystem for sideforskyvning av kjøretøy
- Der hvor gjennomkjøring i kabin ikke er mulig, kan vi installere skinnesystem for sideforskyvning inn/ut av kabin.
- Systemet integreres i evt. billøfter hvor vi benytter B-Tec Carry QT, som er en tyskprodusert belgløfter med løftekapasitet 3.500Kg.
- De meget lavtbyggende hjuldolliene er enkle å kjøre oppå
- Skinnesystemet kan støpes ned i gulv, eller installeres i kjørerister dersom kabin står på gulv (forutsetter at tilstøtende installasjoner er hevet fra gulv)
- Vi monterer rulleport i siden av kabin der skinnetrasè passerer. Rulleporten er lakkert hvit og har LED belysning innlemmet.
- Denne kombinasjonen er meget gunstig dersom kabin tilstøter forarbeidsoner eller etterarbeidsområde.
Belysning i bakvegg
- Vi har fleksible muligheter for tilleggsutstyr i kabiner. Deriblant ekstra belysning i bakvegg. Et rimelig alternativ å velge i prosjekteringsfasen da dette blir tilpasset ved produksjon i Italia. Oppbevarings-skap er også mulig å innlemme i kabin dersom det er tilgjengelig plass. Skapet monteres flush med vegg og vil «stikke ut» 35cm i tilstøtende rom.
- 2-stegs dieselbrenner i kjel
- Dette har i tidligere år vært det mest vanlige valget. Fortsatt (2024) er dieselfyring fullt lovlig å benytte i prosessindustrien. Det er det rimeligste alternativet å installere der hvor f.eks. gass ikke er tilgjengelig. En godjent dieseltank med enkel rørføring samt røykrør, er det som kreves. Effektivitet og drift til dieselbrenner i kjel er ikke like god som for direktefyrt gass eller elektrisk oppvarming. Dette skyldes varmetap i skorstein og det at brenner ikke er modulerende.
- Direktefyrt gass LPG/Naturgass
- Den klart mest effektive oppvarmingen vi har. Dersom gass ikke er tilgjengelig på sted, vil kostnader for nyinstallasjon av gasstank og rørføring være formidabel. Til gjengeld vil fyringskostnader være lavere enn f.eks. diesel. Der er minimalt med varmetap, da oppvarming skjer direkte. Ingen skorstein er nødvendig, og våre brenner er modulerende. Dvs. at innfyring foregår trinnløst og overvåkes av temperatursensorer i inntakskanal og kabin. Systemet sørger for at innstilt temperatur ikke overskytes, men holdes stabilt.
- Elektrisk varme-element
- Vi har de siste to årene installert en rekke elektrisk oppvarmede kabiner både for industri og auto, med stor suksess. Effekten vi tilbyr for varme-elementet er fra 50-300Kw avhengig av størrelse på kabin og geografisk beliggenhet. Investeringskostnadene er høyere her enn for ovennevnte alternativer. Vi dimensjonerer systemet til å operere slik som en konvensjonell kabin, uten å kompromittere tid og effektivitet. Dette er en nullutslipp løsning som kutter betraktelig på co2 avtrykket.
- Vi har en elektrisk oppvarmet kabin på kompetansesenteret vårt i Bergen. Kom gjerne innom for en gjennomgang og «prøvekjøring»
Varmegjenvinning – Kryssveksler
- Varmegjenvinning med kryssveksler er en rimelig måte å kutte driftskostnader. Med 40-60% reduksjon av energiforbruket på kalde dager og minimalt behov for vedlikehold, er dette noe alle burde vurdere dersom det er plass.
- Vi anbefaler å anskaffe bypass kassetter sommerstid, når ute temperaturen ligger på 15°C eller mer. «Sommerkassettene» lar inn og utluft passere uten konveksjon = varmeveksling, slik at temperatur i kabin letter senkes etter f.eks. baking.
Varmegjenvinning – Bypass
- Vi leverer eget system for bypass til varmeveksleren. Dette systemet er spjellstyrt og slipper avkast luft ut før veksler, gjennom en sekundær avkast kanal (man behøver 2stk avkastkanaler). Dette betyr at innluft ikke blir oppvarmet.
- Systemet kan styres manuelt med en tretrinns-bryter satt i «sommer»/»vinter» posisjon, eller settes til «automatisk»; som betyr at bypass aktueres ved utetemperaturer over f.eks. 15°C eller egen set verdi som bruker velger selv.
- Denne løsningen erstatter behovet for utskiftning til «sommerkassetter» ref. avsnitt over.